İNCELEME-ARAŞTIRMA

GELECEK VE AT YARIŞLARI

at-yarislarinin-gelecegi

DİJİTAL ÇAĞA GEÇİŞTE TEKNOLOJİ ŞART AMA TEK BAŞINA YETMEZ

Her ne kadar American Pharoah 2015 yılında Triple Crown yapmış olsa da ve yine Justify bu sene aynı başarıyı yakaladıysa da at yarışları eskiden olduğu gibi popüler değil diyor Amerikalı uzmanlar.

İnternetin ve akıllı telefonun ortaya çıkmasından önce, at yarışları özellikle 1970’lerde üç atın Triple Crown yolunda Kentucky Derby, Preakness ve Belmont‘u kazanması sonucunda Amerikalıların dikkatini çekerken bir yandan da insanların hayal gücü de ele geçirilmişti, Secretariat (1973), Seattle Slew (1977) ve Affirmed (1978) tarafından.

Resmi kaynaklara göre bu yılki Kentucky Derby’nin izleyici sayısı 12 yılın en düşük seviyesine ulaştı ve genel olarak ancak 14,9 milyon izleyicinin ilgisini çekti. Bunun birden çok sebebi olabilir…

Intel ve Microsoft‘un at yarışı ve teknoloji uzmanları, sporun daha genç bir hayran kitlesini çekmek için teknolojiyi benimsemesi gerektiğini söylüyor. Genel olarak sporun dijital çağa geçişi diğerlerinden daha yavaş olmuştur. Buna karşın mobil uygulamalar ve sanal gerçeklik aracılığıyla büyük yarışları deneyimlemek için daha fazla yola başvurulmalıdır diyorlar.

Bu uzmanlar artırılmış sanal gerçeklik ve blockchain gibi yardımcı enstrümanlarla, bu sporu modernize etmeye ve dijital teknolojiye meraklı yarışseverler için daha ilgi çekici hale getirmeye yardımcı olabilecek teknolojilerin at yarışlarında kullanılmasından bahsediyorlar.

1992’de Kentucky Derby‘de sürpriz bir sonuçla kazanarak ve tüm zamanların dördüncü sırasında yer alan Amerikan jokey ve at yarışı efsanesi Pat Day, “Aslında gerçekte kaybetmekte olduğumuz şey yarışsever tabanımızdır” diyor ve devam ediyor; “Yıllar önce, at yarışı şehirdeki tek oyundu. Kapıları açtık ve insanlar geldi. Her şey çok iyi gidiyordu. Ve ardından eğlence rekabeti patlamaya başladığında, bunu ciddiye almadık ”diyor.

Day, “bu sporun yöneticileri insanların at yarışlarını her şartta izlemeye devam edeceğini çünkü at yarışı eğlencesinin büyük bir ürün olduğunu varsaydılar" diye de ilave ediyor. “Ama geri gelmediler. Yöneticiler yanılmıştı…

Day, AR – VR gibi teknolojilerin potansiyel olarak “at yarışlarını yeni hayranlara tanıtmanın ve onları bu sporla ilgili heyecanlandırmanın harika bir yolu” olduğunu düşünüyor.

Yarışseverlerin Deneyimi Geliştirilebilir mi?

* VR (Virtual Reality – Sanal Gerçeklik)
* AR (Augmented Reality – Artırılmış Gerçeklik)

Teknolojinin yarışseverlerin yapısını değiştirme potansiyeli olabilir mi? Bu elbette mümkün. Arttırılmış ve sanal gerçeklik gibi gelişmiş teknolojiler, “yalnızca izleyicilerin deneyimlerini değil, aynı zamanda teknolojinin ulaşabileceği kitle türlerini de genişletme potansiyeline sahip” diyor Intel‘in dijital dönüşüm ofisinin genel müdürü Andrew Moore.

VR, kullanıcıların (genellikle bir kulaklık aracılığıyla) etkileşimde bulunabileceği bilgisayar tarafından oluşturulan bir gerçeklik üretirken, artırılmış gerçeklik dijital bilgileri bir kullanıcının görüş alanına getiriyor, gerçek dünyaya yerleştiriliyor ve genellikle bir akıllı telefon veya tablette kamerayla izleniyorlar.

Tüm spor organizasyonları, işletmeler ya da kulüpler bu teknolojilerden yararlanabilir.Moore sadece yarışseverlere benzersiz bir deneyim sağlayacağından değil, aynı zamanda kuruluşların para kazanmasını da sağlar diye ilave ediyor. “Bunun arkasında büyük bir iş fırsatı var, çünkü bu tür teknolojiden yararlanan kulüpler ve şirketler, mevcut müşterilere çok yeni ve yenilikçi yollarla ulaşabilir ve işlerini büyütürler, çünkü bu yenilikler nedeniyle müşteriler çok daha fazla para harcayacaklardır.

Ama,” diye devam ediyor Moore, “aynı zamanda teknolojinin kullanımıyla tamamen yeni kitlelere ulaşmanızı ve daha önce hiç erişemeyeceğiniz spor dünyasına yepyeni bir demografi kitlesi getirmenizi de sağlıyor.

NBC 2016 Kentucky Derby‘de VR için destek vermişti. Moore, VR cihazlarının yarışseverler Derby’deki bir at üstünde jokey olmanın nasıl bir şey olduğunu hissetmelerine imkan verdiğini, pistin etrafından dolaşırken diğer atlarla çevrili olduğunu ve yarışın ambiansını hissettirdiğini düşünüyor. “Birçok insan için bunun biraz hayalperest olduğu düşüncesi hakim” diyor Moore. “Ama gerçekten öyle değil.

Microsoft‘tan müşteri başarısının yöneticisi Chris Carper, at yarışı organizasyonlarının insanları izlemeye ve mobil platformlara bağlamaya yönelik daha fazla VR ve AR deneyimi kullanmasını beklediğini söylüyor. VR cihazlara sahip yarışseverler evlerinde büyük olasılıkla VR’de yarış deneyimini yaşayabilecek ve sadece pistlere çıkarak gerçekleştirebilecekleri deneyimleri yaşayabileceklerini söylüyor.

AR, bilindiği gibi görüntüleme deneyimini zenginleştirme potansiyeline sahiptir. Atlara ait hızları, kalp atış hızları veya yarıştığı mesafelerde davranış biçimleri gibi yarışların normal yayınlarında göremeyecekleri bilgileri veren uygulamalarla birlikte görmek hiçte ütopik bir düşünce değil.

Carper, AR‘nin atlarla ilgili olarak, “örneğin atların bileklerini antrenman sırasında ya da yarışlardan önce nasıl bandajlanacağına dair dijital bilgiler vererek eğitmenlere ve diğerlerine yardım edebilir" diyor.

At yarışlarını izlemek aynı zamanda sosyal bir deneyim, Carper‘a göre, yarışseverlerin kendi evlerinden ya da herhangi bir başka mekândan yarışlar arasında geçen zamanda birbirleriyle atlar hakkında konuşmaları mümkün olabilir. Hatta zamanla otoriteler yarışseverler için VR veya AR aracılığıyla haberleri ve bilgileri aktarabilir. Yani tam anlamıyla evde bir yarış izleme partisi düzenlenebileceği konusunda iddialı.
Carper, “yarışseverlerin bu sporla etkileşimlerinin doğasına baktığınızda, hem bahis hem de bahis dışı, yani deneyimle ilgili” diyor.

At Yarışı Bahisleri Blockchain ile Atılım Yapabilir

At yarışını modern çağa taşıyabilen bir başka teknoloji enstrümanı ise blockchain . Moore ve Carper, Blockchain‘in at yarışlarında ve sporun diğer yönlerinde bahisleri yeniden şekillendirebileceğini söylüyor. Online bahis pazarının bu yıl yaklaşık 60 milyar dolar ve 2020 yılında Moore‘a göre 80 milyar dolar olacağı tahmin ediliyor. Ancak bu oranın sadece yüzde 5’i bitcoin gibi kripto para birimleri kullanıyor.

Moore bunun zamanla değişmesini bekliyor. “Sektör blockchain ve kripto paranın kullanımından yararlanacak” diyor. Aynı zamanda “Blockchain, yarışlardaki sınır ötesi bahislerin büyümesini sağlayabilir ve online bahislerde güveni sağlayabilir" diye ilave ediyor..

Carchain, bahisleri güvence altına almak ve bir yarışta tüm işlemlerin doğru yapıldığından ve yarışların dürüstçe düzenlendiğinden emin olmak için kullanılabilir. Teknoloji, örneğin, hangi ilaçların ve tedavilerin atlara verildiği hakkında kesin kayıtlar sağlamak için kayıt tutmada da kullanılabilir.

At Yarışı’nda Dijital Dönüşüm Hakkında Düşünmek

Carper, dijital dönüşümü gerçekleştirmek isteyen tüm kuruluşların müşterilerine, ürünlerine, operasyonlarına ve çalışanlarına odaklanması gerektiğini söylüyor. “Teknoloji bu dönüşüm için bir hızlandırıcıdır ancak sadece bunun olması tek başına yeterli unsur değildir. İçinde bir kültürün olması ve yer almak istediğiniz bu dönüşümde liderlik vasıflarında yöneticilere sahip olmak gerekir” diyor.

At yarışlarında yeniliği engelleyebilecek bir anahtar faktör ise çoğu sporun aksine, spordaki değişiklikleri dikte edebilecek tek bir yetkilinin olmamasıdır. Her devletin bir bakıma kırılgan bir ortam yaratan kendi düzenlemeleri vardır. Daha “vizyoner” olan ve teknoloji benimsemeye öncülük eden bazı birimler ve yarış organizasyonları elbette var. Yine de Day, inovasyon söz konusu olduğunda at yarışlarının “zincirlerinden çok yavaş bir şekilde kurtulduğunu” söylüyor.

At yarışlarının liderleri rolündekilerin yeni teknolojilere “açık fikirli” bir düşünceyle yaklaşmalı diyor Day. “Tüm olası yollara bakarak yenilikleri denememiz gerekiyor.

Derleme
Tayfun ÜNAL – 3 Aralık 2018

error: !!!